HTML

Nőkovács-gasztro

Ételek készítése azoknak a nőknek, akik szeretnének megtanulni főzni és azoknak a férfiaknak, akik szeretnének, vagy rákényszerülnek.:-)

Friss topikok

  • Nőneklenni: @Pickles: Pontosan mit szeretnél tőlem,mire vársz?:-) (2014.01.20. 16:40) Az alap- a rántott hús :-)
  • Nőneklenni: @élhetetlen: Kérlek, olvasd el figyelmesebben!:-) Nem azt írtam, lehűtöm (hidegre).:-) Nekem ez a ... (2014.01.19. 21:34) Az alap- a pörkölt

Az alap- a húsleves

2014.01.15. 17:40 Nőneklenni

Nem egy férfitől hallottam már a női nemet tekintve: letesztelem, tud-e húslevest főzni. Ha nem, nincs miről beszélni.

Ezért minősítem alapnak.:-)

Ezenkívül a tradícionális magyar vasárnapi ebéd szerves része a húsleves.

Bármilyen húsból / húsoscsontból készíthető. 

Szárnyasok esetén én a tyúkhúslevest favorizálom ( de lehet csirke,fácán, gyöngytyúk,pulykanyak,pulykaszárny, van, aki a kacsából is főz húslevest).

Sertéshúsnál, az orját ( húsos gerinc, karajcsont) szoktam.

Marad még a marhacsont, illetve marhahús.

A húslevesek főzési ideje általában 3-4 óra, de tudni kell, hogy a csirke az, ami a leghamarabb megfő. A következő az egyéb szárnyas( korától függ a főzési ideje,minél öregebb,annál tovább tart), a sertés , aztán a marha.

Ha igazán finom húslevest szeretnél, akkor többféle húsból főzd, de a csirke és a marha párosítás nem jó ötlet, mert mire a marha megfő, a csirkéből pép lesz.

Ha egy kicsit fel szeretnéd dobni a sertéshús levesedet, dobhatsz bele egy szál sütni való - nyers- kolbászt, nagyon finom ízt ad neki, de kicsit pirosas lesz a leves színe a kolbászban lévő pirospaprikától. Ha kolbászt is raksz bele, úgy számolj, annak főzési ideje kb. 1 óra. Tehát a késztől visszafelé számolj 1 órát!:-)

Megteheted azt is, hogy csak húst teszel a levesbe(csont nélkül) és valamilyen szósszal tálalod második fogásnak, vagy ecetes tormát adsz mellé.

Ami kell hozzá:

Kb. 1 kg valamilyen hús, vagy csont

3-4 közepes sárgarépa

1 fehérrépa ( mi nem vagyunk érte nagyon oda, lehet több is, de az arány legyen kb. feleannyi fehérrépa,mint sárga)

1 negyed karalábé

1 negyed zeller

1 közepes vöröshagyma ( Nem kell megpucolni,csak a külső héját szedd le, mert a héj is színezi a levest! A bajuszát vágd le, ha a szára hosszú, azt is, rövidre! )

3-4 fokhagymagerezd

1 zöldpaprika( ha van otthon)

1 csokor petrezselyemzöld

1 nagyobb babérlevél

van ,aki rak bele 1 szerecsendiót is, pár szem egész feketeborsot.

Rakhatsz bele egy nagyobb cikk kelkáposztát is, én újabban fehérkáposztát is teszek bele egy nagyobb cikket.

A káposztát, kelkáposztát, petrezselyemzöldet kötözd meg cérnával,különben halászgathatod a darabjait!

Figyelj az arányokra, ha sok a sárgarépa és a karalábé, káposztaféle, édes lesz a levesed!

Ennyi lenne a hozzávalók.:-)

Menete:

A húst mosd meg! Rakd fel hideg vízben főzni! A víz lepje el a húst! Figyelj, mert a főzéssel párolog  a folyadék, nehogy úgy járj, hogy a végére nem marad leve!

Azt szokták mondani, lassan kell melegíteni,én nem szoktam lacafacázni, nagyláng, amíg  el nem kezd habozni.

Amíg várok, megpucolom a zöldségeket. A répát én hasábra vagom, de karikázhatod is, ha úgy szimpatikusabb, viszont úgy hamarabb megfő.

Amikor a leves elkezd habozni,akkor letekerem a gázt, mert ha bugyogva forr, a szürkés habjától nem lesz szép tiszta a leves.A szürkés habot leszedem, nem használok szűrőt, mert nehezebben lehet elmosogatni, mint egy evőkanalat. Tehát evőkanállal habozok. Meg szoktam kotorászni is a húsokat, akkor hamarabb feljön az alájuk "szorult" hab. Habozni nem elég egyszer. Egy ideig (10-15 perc) folyamatosan dobálja fel a habját. Ha marad egy minimális hab, nem baj, ettől még nem lesz zavaros, szedd le,amennyit tudsz!

Amikor a habot leszedtem...szentségtörés...:-), használok leveskockát. A Vegetát valahogy nem szeretem. 

Leveskockából nem muszáj nagynevűt venni, a T. betűs bolthálózat saját márkása semmivel sem rosszabb.Csak olcsóbb. Kezdetben dobj bele 3 kockát! Később majd megkóstolod, elég -e a só benne, ha nem, vagy még egy kocka, vagy egy kevés só.

Ha idegenkedsz a leveskockától, csak sózz(első nekifutásra fél evőkanállal javaslok)! Én nem főzök sósan, ráadásul sózni utólag is  lehet, használd óvatosan, inkább többször sózz keveset!

A leveskockától is keletkezik egy kis hab.Le szoktam szedni. Amikor ezzel végeztem, beledobálok minden zöldséget. A habozástól kezdve csak lassú tűzön főzd! Éppen csak gyöngyözzön (apró buborékok).

Mint írtam, 3-4 óra főzési idő kell. 3 óra elteltével hústűvel (vagy villával) szúrd meg a húst és a zöldséget, ha puha, akkor elkészült a levesed!

Tálaláskor szűrd le egy tálalóedénybe! Úgy szebb. Az aljával vigyázz, ott mindig marad egy kis zavarosság, azt ne öntsd bele az edénybe! A zöldségeket, húst tedd egy külön tálra! 

A főzés közben kifőzheted a tésztát. Cérnametélt vagy eperlevél vagy lúdgége az, amit én szoktam. A tészta vásárlásánál arra vigyázz, van olyan tészta, ami mire megpuhul, szét is fő. Ezért javaslom a hazai gyártmányú Gy. tésztacsaládot. Ami nagyon olcsó , az nagyon nem biztos, hogy jó. Ami nagyon sápkóros(fakó), azt se vedd meg!

A tészta főzése:

Egy kis fazékba/lábasba tegyél oda vizet! Forrald fel! Ha forr, 1-2 csipet sót dobj bele! Aztán mehet bele a tészta. Akkor tekerd le a gázt, mert kifut.A cérnametélt pár perc alatt megfő ( villával kotorászd meg, ha puhának tűnik, jó. Ha bizonytalan vagy, kóstolj meg egy szálat!) Vastagabb tészta- eperlevél,lúdgége- főzési ideje olyan 10 perc, a felforrástól tekintve, de ezeket is nyugodtan kóstold meg! Idővel már ránézésre tudni fogod,mikor puha.

Ha puha, szűrd le, ha szűrőkanálban van, öblítsd át hideg vízzel!

Ennyi lenne!:-)

Szólj hozzá!

Címkék: Alapételek

A bejegyzés trackback címe:

https://nokovacs-gasztro.blog.hu/api/trackback/id/tr365759565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása